אדם בתוך עצמו הוא גר. לפעמים עצוב או מר הוא, לפעמים הוא שר,
לפעמים פותח דלת לקבל מכר אבל אבל לרוב, אדם בתוך עצמו נסגר.

(שלום חנוך)
 
 


תפיסת העולם של דרכי נועם

חזרה לעמוד הקודם >>

בדרכי נועם ניתנים שירותים פסיכולוגיים בהם מודגשים היחסים אותם חווה הפונה.  ההתייחסות הינה ליחסיו עם הסובבים אותו ועם עצמו. יחסים אנושיים מכילים מטבעם מתח, קונפליקט ותסכול בין צרכים שונים. בשפת המשורר קיים פער בין "פותח דלת לקבל מכר" ל"אדם בתוך עצמו הוא גר". מחד קיים בכל אחד מאתנו צורך בביטחון, תלות, קירבה, אינטימיות שתפקידם לתת מענה לצרכים הייחודיים של כל אחד. מאידך קיים צורך בעצמאות, נפרדות, מרחב אישי להתנסות וחקר. הפערים המתוארים נוכחים במגוון תחומי החיים האנושיים - ביחסים בתוך האדם עצמו, ביחסיו עם הזולת, כמו כן בין צרכים שונים; מיומנויות שונות; קצב שונה כגון בין היגיון לרגש וחוויה; הבנה להפנמה; רעיון ליישום ועוד.

מנגנונים הפועלים באדם עצמו, וביחסיו עם הזולת אמורים לווסת ולנהל פערים אלו. מנגנוני ההסתגלות וההגנה חשובים והכרחיים לוויסות וניהול הפערים, הם מאפשרים הישרדות והסתגלות. יכולת הלמידה האנושית, "מותר האדם...", יכולת ההסקה וההכללה מייחדים את האדם. היכולת להתנהל אוטומטית מהווה מרכיב חשוב בהסתגלות. הרגשות השונים מהווים חלק חשוב בהתנהלות האוטומטית. רגשות הנחווים כשליליים כגון חרדה ותסכול מאותתים על איום, סיכון, פגיעה. רגשות חיוביים מאותתים על סיכוי למענה תואם לצרכים. היכולת להיעזר באיתותים הרגשיים, לווסת ולנהל אותם הינה בסיס חשוב בהסתגלות. יעילותם של המנגנונים בהיותם גמישים ומותאמים למצבים המשתנים. עם זאת לעתים הכללת ייתר אוטומטית מעכבת ופוגעת בהסתגלות. לעתים נוצרת נוקשות המקשה על הסתגלות והתאמה למצב הייחודי. וויסות וניהול חרדה מהווים דוגמא חשובה לתפיסה זו. לעתים יכולת למידה המתבטאת בהכללה של גירוי מעורר חרדה מביא לפרוש מוטעה של המצב ולתגובת ייתר שאינה תואמת. תפיסה מוטעית של המצב עלולה ל"פקוד" על המערכת להלחם בעוד שהצורך עשוי להיות אחר.
 
יחסים בטוחים מציעים מנגנונים גמישים ומותאמים לצרכים השונים. "זמינות רגשית" מהווה מנגנון בסיסי ביחסים, מנגנון המאפשר התאמת מענה מותאם לצורך. "התכוונות והתאמה למטרות משותפות" מהווה מנגנון נוסף המאפשר הידברות ומשא ומתן בין השותפים ביחסים. יחסים בטוחים מהווים "מעבדה" לפיתוח מנגנוני וויסות תוך אישיים. מנגנונים כגון: דיבור פנימי, וויסות רגשות, ניהול תגובה מתפתחים באמצעות יחסי גומלין עם "מבוגר אחראי".
העידן הנוכחי ממחיש את המורכבות האנושית המתוארת. הטכנולוגיה המתקדמת בקצב מסחרר והמידע הזמין ונגיש לכולם משקפים הן את הקצב והן את מגוון האפשרויות העצום הזמין לכל. עידן ה"פאסט פוד, פאסט טכנולוגי, פאסט..." מחדד את הקצב המציע הזדמנות לעשייה מחד ציפיות למהירות שלעתים אינה תואמת את ההתנהלות האנושית מאידך.
המטרה בדרכי נועם לבסס "יחסים בטוחים" עם הפונים אלינו על מנת להעצים את המנגנונים השונים ולהתאים מענה ייחודי לכל פונה על מנת לאפשר הסתגלות מיטבית. יחסים בטוחים (לצפיה בסרטים אודות תיאוריית ההתקשרות הקש) מהווים בסיס לרצון לחקור את העולם לגלות אותו, להתנסות, ליזום, להעיז. בעוד שיחסים שאינם בטוחים מביאים להימנעות מחקר והתנסות, להצטמצמות. העניין שלנו לסייע לפונים אלינו לבסס יחסים בטוחים עם הסובב אותם ועם עצמם. (להרחבה עיינו בעבודת הדוקטורט של ד"ר צבי מרק)
 
כיצד בונים את היחסים בין הורה לילד, מורה לתלמיד, בין בני זוג כבסיס בטוח? רגישות השותפים ויכולתם לקרוא האחד את צרכי השני ולהציע מענה מותאם מהווה מרכיב חשוב בבניית מערכת יחסים בטוחה. יכולתם של השותפים לקיים שיחה פתוחה אחד עם השני, לשאת ולתת על מטרות ותוכניות משותפות ולסכם על תוכנית משותפת מהווה מרכיב נוסף. אנו מאמינים כי ניתן לשכלל מיומנויות אלה ובכך לאפשר בניית מערכת יחסים בטוחה.

 
לייבסיטי - בניית אתרים